För ett par månader sedan började Stockholmsbolaget Tumba Byggtjänst använda BuildSafe på alla sina projekt. Vi intervjuar Karin Carlsson om hur detta har påverkat arbetsmiljöarbetet och bidragit till ökad effektivitet i verksamheten.

Tumba Byggtjänst är ett stabilt byggbolag som startade under mitten av 1970-talet. Bolaget genomför främst på om- och tillbyggnationer och gör även en del byggservice. Sedan starten har Tumba Byggtjänst mestadels arbetat mot offentliga byggherrar. Idag finns bland andra aktörer som SISAB, Locum, Akademiska Hus och Specialfastigheter på kundlistan.

Karin Carlsson har många hattar på Tumba Byggtjänst. Hon är miljöansvarig, arbetar med projektassistans och är systemansvarig för BF9K. För ett par månader sedan beslutade Tumba Byggtjänst att börja använda BuildSafe i samtliga projekt. Det gjorde de efter att Karin hade testat verktyget på projektet på Södersjukhuset.

– Vi testade BuildSafe och såg direkt att det var både enkelt att använda och gav resultat – dessutom kunde vi lätt få in våra checklistor och leverantörer, berättar Karin.

För Karin, som dessutom genomför alla KMA-ronder på bolagets större projekt, har arbetet förändrats en hel del sedan BuildSafe.

– Mitt jobb har blivit jättemycket enklare. Förr kunde jag lägga flera arbetsdagar varje månad på att skriva protokoll och jaga de ansvariga. Nu görs både administration och påminnelser automatiskt och jag kan hålla bättre koll.

Tidsplaner blir allt mer pressade i projekten samtidigt som säkerheten är viktig att upprätthålla för Tumba Byggtjänst.

– Vi insåg att vi behöver ta hjälp av ett digitalt verktyg för att effektivisera vårt arbetsmiljöarbete. Då var BuildSafe ett naturligt val, fortsätter Karin.

Ett orosmoment innan BuildSafe rullades ut var att det skulle krångla till det för mindre IT-vana medarbetare. Det har dock varit precis tvärtom, berättar Karin.

– Till och med vår minst mobilvana kollega tycker nu att det fungerar bra, han gillar att kunna ta bilder när han rapporterar. Dessutom finns en bra och snabb support där vi direkt kan få svar om något är oklart.

Nu, ett par månader sedan BuildSafe började användas, har man börjat se riktiga effekter i projekten.

– Största effekten är att alla våra avvikelser blir åtgärdade, det blev de inte alltid förr. BuildSafe påminner ansvariga och jag kan hålla koll på vad som är gjort. Nu faller ingenting mellan stolarna, säger Karin.

En annan aspekt av BuildSafe som är viktig för Tumba Byggtjänst är att det ger alla möjligheten att enkelt rapportera observationer, tillbud och olyckor. Samtliga medarbetare har nu tillgång till plattformen och kan rapportera.

– BuildSafe gör det lättare för alla att rapportera. Vi får in mer information på det sättet och har därför ett bättre underlag för att utvecklas och blir mer proaktiva.

Vi tackar Tumba Byggtjänst för förtroendet och hoppas på ett långt och givande samarbete! Är du intresserad av att veta mer hur ditt bolag kan dra nytta av BuildSafe? Spana gärna in vår produktsida eller boka en demo så kontaktar vi dig.